gabi bjorssonSverige har råd med både flyktingar och bistånd!

Afrikagrupperna är kritiska mot den urholkning av biståndet som både Moderaterna och nu även Socialdemokraterna förespråkar. Biståndet finansierar redan idag delar av skuldavskrivningar, flyktingkostnader och klimatfinansiering. Det har skett under flera år och i allt större omfattning. Detta har påpekats och kritiserats under längre tid av det civila samhället i Sverige och övriga Europa.

Nu har de båda stora partierna förklarat att de nödvändiga ökade anslagen för flyktingmottande i Sverige ska kunna finansieras via biståndsbudgeten.

Sverige är ett rikt land. Vi har råd att både hålla målsättningen med bistånd till människor som lever i fattigdom och att ta emot flyktingar.

Afrikagrupperna uppmanar både Moderaterna och Socialdemokraterna att ompröva sitt ställningstagande kring urholkning av biståndsbudgeten!

Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna

varldensbarn logo

21 av Sveriges bistånds-och utvecklingsorganisationer bjuder in till Politikerutfrågning:

Biståndet efter valet Sverige är en viktig aktör inom det globala biståndet och har stort ansvar i egenskap av pådrivare i utvecklingsfrågor.

I dag är de globala utmaningarna många och stora, men de syns mycket lite i valdebatten. Därför vill 21 svenska organisationer som arbetar med global utveckling och fattigdomsbekämpning ta pulsen på riksdagspartiernas biståndspolititiska företrädare. - Hur ska biståndspolitiken och Sveriges politik för global utveckling utformas framöver? - Vilka vallöften kan partierna avge? - Vilka är de största skillnaderna mellan partiernas politik?

Välkomna till en utfrågning som tar sikte på de stora utvecklingsfrågorna för både Sverige och världen!

Tid: Torsdagen 4/9 kl. 9.00-10.30 direkt följt av fika 10.30 -11.00

Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Anmälan dig och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Foto valaffisch MugabeDen mångfaldigt prisbelönte zimbabwiske fotografen Tsvangirayi Mukwazhi, före detta ambassadören till Zimbabwe, Sten Rylander, och Afrikagruppernas styrelseledamot Calle Sundstedt i samtal om bilden av Afrika. Sensus torsdag 26 april. Tsvangirayi bor i Zimbabwe, men arbetar över hela Afrika för bildbyrån AP. Som yrkesfotograf i Zimbabwe har han fått utstå trakasserier, hot och våld.

Den mångfaldigt prisbelönte zimbabwiske fotografen Tsvangirayi Mukwazhi kommer till Stockholm i slutet av april för att visa upp en ny bild av Afrika.

Tsvangirayi lever och arbetar i Zimbabwe, men reser över hela kontinenten för bildbyrån Associated Press, AP. Som yrkesfotograf i Zimbabwe, där den politiska situationen varit explosiv under många år, har han fått utstå trakasserier, hot och våld. Under en period tvingades han i exil i Sydafrika.
Frukostseminarium torsdag 26 april
Vi bjuder på frukost och samtal på Södertörns högskola 10-11
Frukostseminariet som Facebookevent

Kvällsseminarium onsdag 26 april : En annan bild av Afrika, är det möjligt?
Tre personer diskuterar möjligheterna och problemen att skildra ett nytt Afrika. Hur är det till exempel att verka som fotograf med de fördomar som finns om Afrika? Är det möjligt att förmedla andra bilder?

Ett samtal mellan: Tsvangirayi Mukwazhi – Prisbelönt fotograf från Zimbabwe
Sten Rylander – Före detta ambassadör som i över 20 år har varit yrkesverksam och bosatt i södra Afrika Calle Sundstedt – Styrelseledamot Afrikagrupperna, en solidaritetsrörelse som jobbar med utvecklingssamarbete i södra Afrika
Torsdag 26 april 18-20 Sensus sal 401, Medborgarplatsen
Seminariet som Facebookevent

Vernissage lördag 28 april
Kl 13-16 Östermalms bibliotek, Valhallavägen 146
Utställningen pågår tom 11maj
Vernissaget som Facebookevent

För mer information kontakta
eller

Ladda ner pressmeddelandet som PDF

Kom och möt aktivister från hela världen! Passa på att samtala och nätverka med andra engagerade eller nyfikna – i en heldag med seminarier och workshops.

Afrikagrupperna arrangerar ett seminarium om pensionsfondernas investeringar på Inspiration Världen den 6 september, ABF huset Stockholm.

Skriv på för schyssta pensioner redan idag  www.schysstapensioner.nu