Bilden av en rättvis värld!

traidjusticeOm nu världen är så orättvis - hur borde den se ut i stället? Nu finns en karta som visar en bild av hur relationerna mellan till exempel EU och Afrika skulle kunna se ut. Om handelsrelationerna var byggda på ömsesidighet, ekologisk hållbarhet och ett utbyte istället för exploatering och kortsiktigthet.

Klicka på kartan för att läsa mer om hur det skulle kunna se ut!

18 svenska organisationer går i en gemensam kampanj på jakt efter skatten som försvinner från utvecklingsländer. Hjälp till genom att mejla Reinfeldt påwww.finnskatten.nu
Den 31 maj ska EU-rådet fatta ett beslut som har stor betydelse för att bekämpa kapitalflykt. I Idag uppgår kapitalflykten från utvecklingsländer till tio gånger det samlade globala biståndet varje år.

De 18 svenska organisationer som ställt sig bakom kampanjen kräver att regeringen agerar för att bekämpaall kapitalflykt. Idag talas mycket om korruption, men det utgör upp till fem procent av den samlade kapitalflykten från utvecklingsländer. Den största delen handlar om multinationella företags skatteflykt och för att fattiga länders ska ha möjlighet att beskatta utländska företag måste spårbarheten öka. Kapitalflyktsbekämpning ska också gälla alla sektorer, inte enbart utvinningsindustrin som idag diskuteras i EU.
-Kapitalflykten påverkar fattiga länders möjlighet till utveckling mycket negativt. Nu uppmanar vi alla som är intresserade av utvecklingsfrågor att mejla till statsminister Fredrik Reinfeldt, det är dags att Sverige och Reinfeldt agerar tydligt i den här frågan, säger Kristina Fröberg, samordnare för Finn Skatten.

På webbplatsen Finnskatten.nu kan intresserade på ett enkelt sätt snabbt sätta sig in i frågan och agera, bland annat genom att skicka mejl till Reinfeldt.

- Om företagen tog ansvar och betalade skatt i de länder där de är verksamma skulle detta innebära kraftiga tillskott till statskassorna i utvecklingsländer. Istället ger vi jämförelsevis lite pengar i bistånd undrar sedan varför fattiga länder inte utvecklar starka demokratiska stater och får bukt med fattigdomen, säger Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna.

I Danmark, som just nu är ordförandeland i EU, lanseras samtidigt den danska kampanjen findskatten.nu.

Portugisisktalande Informatör/Programhandläggare till regionkontoret i Sydafrika

Vi har nyligen öppnat ett regionalt kontor i Johannesburg, Sydafrika, och kommer på sikt att stänga ned övriga landkontor. Nu söker vi en portugistalande informatör/programhandläggare till det regionala kontoret för att täcka Angola och Mozambique. Namibia, Sydafrika och Zimbabwe täcks av den andra informatören, som också arbetar på regionkontoret.
Sök jobbet!

Vill du göra praktik i södra Afrika?

Afrikagrupperna samarbetar med Ljungskiles Folkhögskola i kursen ”Global Volontär”. Kursen riktar sig till dig som är mellan 20-30 år och är intresserad av internationellt utvecklingsarbete. Praktik sker på Afrikagruppernas partnerorganisationer i Sydafrika och Zimbabwe. Lördagen 29 mars är det informationsträff på Viktoriahuset, Linnegatan 21, Göteborg. Här träffar du Ljungskile Folkhögskola, Afrikagrupperna och tidigare praktikanter.
Sista ansökningsdatum: 15 april 2014! Klicka här för mer information