Hur stoppar vi hiv?

IMG 5576.red -300x265Daniela Belén Garone från Läkare utan gränser  reflekterar över senaste internationella hivkonferensen i Aftonbladet. Hon beskriver ett av deras projekt där patienter samarbetar för att hämta ut bromsmediciner, då vägen till sjukhus och kliniker kan vara för lång att ta sig.

Afrikagrupperna är inne på samma idé, fast med en annorlunda ingång. Vi stöttar hemsjukvårdare som vårdar majoriteten av de människor som lever med hiv. Sjukvårdare som nästan alltid är grovt underbetalda kvinnor, men vars arbete är livsviktigt för väldigt många.Med erkännande skulle resurser avsättas för deras kompetensutveckling och upprätthållande av vårdstandard. Idag får hemsjukvårdare inte dela ut till exempel bromsmediciner, det är fortfarande patienten som med egna resurser måste ta sig till sjukhus.
Men det måste inte vara så.
Läs mer på bloggen Södra Afrika Idag om kampen mot hiv!

epaStoppa stölden av Afrikas resurser!

EU:s jakt på billiga råvaror i södra Afrika bidrar till konflikter, miljöförstöring och att lokalbefolkningen blir av med sin mark. Snart är det EU-val. Då väljer vi de politiker som beslutar om EU:s handels- och investeringspolitik.
Skriv på vårt upprop och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

18 svenska organisationer går i en gemensam kampanj på jakt efter skatten som försvinner från utvecklingsländer. Hjälp till genom att mejla Reinfeldt påwww.finnskatten.nu
Den 31 maj ska EU-rådet fatta ett beslut som har stor betydelse för att bekämpa kapitalflykt. I Idag uppgår kapitalflykten från utvecklingsländer till tio gånger det samlade globala biståndet varje år.

De 18 svenska organisationer som ställt sig bakom kampanjen kräver att regeringen agerar för att bekämpaall kapitalflykt. Idag talas mycket om korruption, men det utgör upp till fem procent av den samlade kapitalflykten från utvecklingsländer. Den största delen handlar om multinationella företags skatteflykt och för att fattiga länders ska ha möjlighet att beskatta utländska företag måste spårbarheten öka. Kapitalflyktsbekämpning ska också gälla alla sektorer, inte enbart utvinningsindustrin som idag diskuteras i EU.
-Kapitalflykten påverkar fattiga länders möjlighet till utveckling mycket negativt. Nu uppmanar vi alla som är intresserade av utvecklingsfrågor att mejla till statsminister Fredrik Reinfeldt, det är dags att Sverige och Reinfeldt agerar tydligt i den här frågan, säger Kristina Fröberg, samordnare för Finn Skatten.

På webbplatsen Finnskatten.nu kan intresserade på ett enkelt sätt snabbt sätta sig in i frågan och agera, bland annat genom att skicka mejl till Reinfeldt.

- Om företagen tog ansvar och betalade skatt i de länder där de är verksamma skulle detta innebära kraftiga tillskott till statskassorna i utvecklingsländer. Istället ger vi jämförelsevis lite pengar i bistånd undrar sedan varför fattiga länder inte utvecklar starka demokratiska stater och får bukt med fattigdomen, säger Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna.

I Danmark, som just nu är ordförandeland i EU, lanseras samtidigt den danska kampanjen findskatten.nu.

agera114Hur vill du ha din AGERA?

Välj att få din AGERA digitalt! Då sparar du resurser både för Afrikagrupperna och för naturen. Men papperstidningen
kommer att finnas kvar för dig som inte kan eller vill få den via epost. Därfär är det väldigt viktigt för oss att veta hur
du vill få information om vår verksamhet!
På issuu.com/afrikagrupperna lägger vi ut tidningen AGERA fyra gånger om året. Då får du e-post med länken till tidningen
som du kan läsa i datorn, på mobilen eller i din läsplatta.

Fyll i formuläret här och välj hur du vill ha din AGERA