gabi bjorssonSverige har råd med både flyktingar och bistånd!

Afrikagrupperna är kritiska mot den urholkning av biståndet som både Moderaterna och nu även Socialdemokraterna förespråkar. Biståndet finansierar redan idag delar av skuldavskrivningar, flyktingkostnader och klimatfinansiering. Det har skett under flera år och i allt större omfattning. Detta har påpekats och kritiserats under längre tid av det civila samhället i Sverige och övriga Europa.

Nu har de båda stora partierna förklarat att de nödvändiga ökade anslagen för flyktingmottande i Sverige ska kunna finansieras via biståndsbudgeten.

Sverige är ett rikt land. Vi har råd att både hålla målsättningen med bistånd till människor som lever i fattigdom och att ta emot flyktingar.

Afrikagrupperna uppmanar både Moderaterna och Socialdemokraterna att ompröva sitt ställningstagande kring urholkning av biståndsbudgeten!

Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna

varldensbarn logo

21 av Sveriges bistånds-och utvecklingsorganisationer bjuder in till Politikerutfrågning:

Biståndet efter valet Sverige är en viktig aktör inom det globala biståndet och har stort ansvar i egenskap av pådrivare i utvecklingsfrågor.

I dag är de globala utmaningarna många och stora, men de syns mycket lite i valdebatten. Därför vill 21 svenska organisationer som arbetar med global utveckling och fattigdomsbekämpning ta pulsen på riksdagspartiernas biståndspolititiska företrädare. - Hur ska biståndspolitiken och Sveriges politik för global utveckling utformas framöver? - Vilka vallöften kan partierna avge? - Vilka är de största skillnaderna mellan partiernas politik?

Välkomna till en utfrågning som tar sikte på de stora utvecklingsfrågorna för både Sverige och världen!

Tid: Torsdagen 4/9 kl. 9.00-10.30 direkt följt av fika 10.30 -11.00

Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Anmälan dig och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

18 svenska organisationer går i en gemensam kampanj på jakt efter skatten som försvinner från utvecklingsländer. Hjälp till genom att mejla Reinfeldt påwww.finnskatten.nu
Den 31 maj ska EU-rådet fatta ett beslut som har stor betydelse för att bekämpa kapitalflykt. I Idag uppgår kapitalflykten från utvecklingsländer till tio gånger det samlade globala biståndet varje år.

De 18 svenska organisationer som ställt sig bakom kampanjen kräver att regeringen agerar för att bekämpaall kapitalflykt. Idag talas mycket om korruption, men det utgör upp till fem procent av den samlade kapitalflykten från utvecklingsländer. Den största delen handlar om multinationella företags skatteflykt och för att fattiga länders ska ha möjlighet att beskatta utländska företag måste spårbarheten öka. Kapitalflyktsbekämpning ska också gälla alla sektorer, inte enbart utvinningsindustrin som idag diskuteras i EU.
-Kapitalflykten påverkar fattiga länders möjlighet till utveckling mycket negativt. Nu uppmanar vi alla som är intresserade av utvecklingsfrågor att mejla till statsminister Fredrik Reinfeldt, det är dags att Sverige och Reinfeldt agerar tydligt i den här frågan, säger Kristina Fröberg, samordnare för Finn Skatten.

På webbplatsen Finnskatten.nu kan intresserade på ett enkelt sätt snabbt sätta sig in i frågan och agera, bland annat genom att skicka mejl till Reinfeldt.

- Om företagen tog ansvar och betalade skatt i de länder där de är verksamma skulle detta innebära kraftiga tillskott till statskassorna i utvecklingsländer. Istället ger vi jämförelsevis lite pengar i bistånd undrar sedan varför fattiga länder inte utvecklar starka demokratiska stater och får bukt med fattigdomen, säger Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna.

I Danmark, som just nu är ordförandeland i EU, lanseras samtidigt den danska kampanjen findskatten.nu.

Kom och möt aktivister från hela världen! Passa på att samtala och nätverka med andra engagerade eller nyfikna – i en heldag med seminarier och workshops.

Afrikagrupperna arrangerar ett seminarium om pensionsfondernas investeringar på Inspiration Världen den 6 september, ABF huset Stockholm.

Skriv på för schyssta pensioner redan idag  www.schysstapensioner.nu