Levnadslön - nu! Stöd arbetet med ett sms!

fredagsmys2
Glad fredag! Ska du kanske fira med lite fredagsmys med ett glas rött eller vitt från de främsta vindistrikten i världen - kan det bli bättre? Ja, det kanske faktiskt kan det - se filmen och ta reda på hur! Stöd Afrikagruppernas kampanj för rimliga arbetsvillkor och en lön som går att leva påinom vinindustrin!

Se och sprid vår film och sms:a "levnadslön" till 72970 för att stödja vingårdsarbetarna.
Läs mer på levnadslön.nu

18 svenska organisationer går i en gemensam kampanj på jakt efter skatten som försvinner från utvecklingsländer. Hjälp till genom att mejla Reinfeldt påwww.finnskatten.nu
Den 31 maj ska EU-rådet fatta ett beslut som har stor betydelse för att bekämpa kapitalflykt. I Idag uppgår kapitalflykten från utvecklingsländer till tio gånger det samlade globala biståndet varje år.

De 18 svenska organisationer som ställt sig bakom kampanjen kräver att regeringen agerar för att bekämpaall kapitalflykt. Idag talas mycket om korruption, men det utgör upp till fem procent av den samlade kapitalflykten från utvecklingsländer. Den största delen handlar om multinationella företags skatteflykt och för att fattiga länders ska ha möjlighet att beskatta utländska företag måste spårbarheten öka. Kapitalflyktsbekämpning ska också gälla alla sektorer, inte enbart utvinningsindustrin som idag diskuteras i EU.
-Kapitalflykten påverkar fattiga länders möjlighet till utveckling mycket negativt. Nu uppmanar vi alla som är intresserade av utvecklingsfrågor att mejla till statsminister Fredrik Reinfeldt, det är dags att Sverige och Reinfeldt agerar tydligt i den här frågan, säger Kristina Fröberg, samordnare för Finn Skatten.

På webbplatsen Finnskatten.nu kan intresserade på ett enkelt sätt snabbt sätta sig in i frågan och agera, bland annat genom att skicka mejl till Reinfeldt.

- Om företagen tog ansvar och betalade skatt i de länder där de är verksamma skulle detta innebära kraftiga tillskott till statskassorna i utvecklingsländer. Istället ger vi jämförelsevis lite pengar i bistånd undrar sedan varför fattiga länder inte utvecklar starka demokratiska stater och får bukt med fattigdomen, säger Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna.

I Danmark, som just nu är ordförandeland i EU, lanseras samtidigt den danska kampanjen findskatten.nu.