Afrikagrupperna värvar nya Afrikapartner via telefon.

Nu kör Afrikagrupperna igång med höstens ringkampanj. Vi ringer till våra givare för att se om de är intresserade att bli Afrikapartner och stödja oss månadsvis via autogiro.

Som Afrikapartner är du vår allra viktigaste givare. Det är det uthålliga och långsiktiga arbetet som ger bäst resultat och det regelbundna givandet gör detta möjligt. Genom att ge via autogiro blir det även minsta möjliga omkostnader för administration vilket är bra för alla.

För att möjliggöra denna ringkampanj samarbetar vi med Fundraising Byrån AB. Har du några frågor eller synpunkter på kampanjen så tveka inte att kontakta oss på 08-442 70 84

varldensbarn logo

21 av Sveriges bistånds-och utvecklingsorganisationer bjuder in till Politikerutfrågning:

Biståndet efter valet Sverige är en viktig aktör inom det globala biståndet och har stort ansvar i egenskap av pådrivare i utvecklingsfrågor.

I dag är de globala utmaningarna många och stora, men de syns mycket lite i valdebatten. Därför vill 21 svenska organisationer som arbetar med global utveckling och fattigdomsbekämpning ta pulsen på riksdagspartiernas biståndspolititiska företrädare. - Hur ska biståndspolitiken och Sveriges politik för global utveckling utformas framöver? - Vilka vallöften kan partierna avge? - Vilka är de största skillnaderna mellan partiernas politik?

Välkomna till en utfrågning som tar sikte på de stora utvecklingsfrågorna för både Sverige och världen!

Tid: Torsdagen 4/9 kl. 9.00-10.30 direkt följt av fika 10.30 -11.00

Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Anmälan dig och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

18 svenska organisationer går i en gemensam kampanj på jakt efter skatten som försvinner från utvecklingsländer. Hjälp till genom att mejla Reinfeldt påwww.finnskatten.nu
Den 31 maj ska EU-rådet fatta ett beslut som har stor betydelse för att bekämpa kapitalflykt. I Idag uppgår kapitalflykten från utvecklingsländer till tio gånger det samlade globala biståndet varje år.

De 18 svenska organisationer som ställt sig bakom kampanjen kräver att regeringen agerar för att bekämpaall kapitalflykt. Idag talas mycket om korruption, men det utgör upp till fem procent av den samlade kapitalflykten från utvecklingsländer. Den största delen handlar om multinationella företags skatteflykt och för att fattiga länders ska ha möjlighet att beskatta utländska företag måste spårbarheten öka. Kapitalflyktsbekämpning ska också gälla alla sektorer, inte enbart utvinningsindustrin som idag diskuteras i EU.
-Kapitalflykten påverkar fattiga länders möjlighet till utveckling mycket negativt. Nu uppmanar vi alla som är intresserade av utvecklingsfrågor att mejla till statsminister Fredrik Reinfeldt, det är dags att Sverige och Reinfeldt agerar tydligt i den här frågan, säger Kristina Fröberg, samordnare för Finn Skatten.

På webbplatsen Finnskatten.nu kan intresserade på ett enkelt sätt snabbt sätta sig in i frågan och agera, bland annat genom att skicka mejl till Reinfeldt.

- Om företagen tog ansvar och betalade skatt i de länder där de är verksamma skulle detta innebära kraftiga tillskott till statskassorna i utvecklingsländer. Istället ger vi jämförelsevis lite pengar i bistånd undrar sedan varför fattiga länder inte utvecklar starka demokratiska stater och får bukt med fattigdomen, säger Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna.

I Danmark, som just nu är ordförandeland i EU, lanseras samtidigt den danska kampanjen findskatten.nu.

Aktivism lokalt och globalt- medlemmar i centrum

Välkommmen på medlemsmöte helgen den 4-5 oktober från kl.13 på lördag till kl.15 på söndag i Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40 i Stockholm.

Anmälan görs till anmalan@afrikagrupperna.se