gabi bjorssonSverige har råd med både flyktingar och bistånd!

Afrikagrupperna är kritiska mot den urholkning av biståndet som både Moderaterna och nu även Socialdemokraterna förespråkar. Biståndet finansierar redan idag delar av skuldavskrivningar, flyktingkostnader och klimatfinansiering. Det har skett under flera år och i allt större omfattning. Detta har påpekats och kritiserats under längre tid av det civila samhället i Sverige och övriga Europa.

Nu har de båda stora partierna förklarat att de nödvändiga ökade anslagen för flyktingmottande i Sverige ska kunna finansieras via biståndsbudgeten.

Sverige är ett rikt land. Vi har råd att både hålla målsättningen med bistånd till människor som lever i fattigdom och att ta emot flyktingar.

Afrikagrupperna uppmanar både Moderaterna och Socialdemokraterna att ompröva sitt ställningstagande kring urholkning av biståndsbudgeten!

Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna

epaStoppa stölden av Afrikas resurser!

EU:s jakt på billiga råvaror i södra Afrika bidrar till konflikter, miljöförstöring och att lokalbefolkningen blir av med sin mark. Snart är det EU-val. Då väljer vi de politiker som beslutar om EU:s handels- och investeringspolitik.
Skriv på vårt upprop och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Tillsammans med gäster från fackföreningar och organisationer i Malawi, Sydafrika och Swaziland arrangerar Afrikagrupperna nu en aktivistskola i Stockholm. Cirka femtio deltagare som är eller vill bli aktiva i arbetet för en bättre värld samlas på fredag kväll på Kärsögården utanför Stockholm.

År 2011 är utsett till Frivilligåret i EU. Engagemanget i Sverige är högt, hälften av alla svenskar är involverade i frivilligarbete. Men vilka är medlen för att delta och påverka och hur kan vi koppla ihop arbetet för förändring mellan olika delar av världen?

Afrikagrupperna arrangerar tillsammans med Khanya College, Johannesburg en aktivistskola för alla som är eller vill bli aktiva och som funderar på dessa frågor. Under helgen kommer vi att diskutera arbetsrätt tillsammans med Veronica Karim från Malawi som fått sparken av sockerjätten Illovo för sitt fackliga engagemang, prata om klimatmötet i Durban och det civila samhällets arbete inför det med Khanya College och Greenpeace, och om praktisk aktivism med Ship to Gaza.

Föreläsare under helgen
Elijah Kodisang, Khanya College, Sydafrika
Veronica Karim, Sugar Plantation and Allied Workers Union of Malawi
Archie Sayed, Swaziland Agriculture Plantation and Allied Workers Union of Swaziland
Matthias Gardell, Ship to Gaza
Isabella Wronski, Greenpeace
Emy Åstrand, kampanjen Rättvis Vinhandel 2011

För mer information, kontakta

agera114Hur vill du ha din AGERA?

Välj att få din AGERA digitalt! Då sparar du resurser både för Afrikagrupperna och för naturen. Men papperstidningen
kommer att finnas kvar för dig som inte kan eller vill få den via epost. Därfär är det väldigt viktigt för oss att veta hur
du vill få information om vår verksamhet!
På issuu.com/afrikagrupperna lägger vi ut tidningen AGERA fyra gånger om året. Då får du e-post med länken till tidningen
som du kan läsa i datorn, på mobilen eller i din läsplatta.

Fyll i formuläret här och välj hur du vill ha din AGERA