Bilden av en rättvis värld!

traidjusticeOm nu världen är så orättvis - hur borde den se ut i stället? Nu finns en karta som visar en bild av hur relationerna mellan till exempel EU och Afrika skulle kunna se ut. Om handelsrelationerna var byggda på ömsesidighet, ekologisk hållbarhet och ett utbyte istället för exploatering och kortsiktigthet.

Klicka på kartan för att läsa mer om hur det skulle kunna se ut!

Tillsammans med gäster från fackföreningar och organisationer i Malawi, Sydafrika och Swaziland arrangerar Afrikagrupperna nu en aktivistskola i Stockholm. Cirka femtio deltagare som är eller vill bli aktiva i arbetet för en bättre värld samlas på fredag kväll på Kärsögården utanför Stockholm.

År 2011 är utsett till Frivilligåret i EU. Engagemanget i Sverige är högt, hälften av alla svenskar är involverade i frivilligarbete. Men vilka är medlen för att delta och påverka och hur kan vi koppla ihop arbetet för förändring mellan olika delar av världen?

Afrikagrupperna arrangerar tillsammans med Khanya College, Johannesburg en aktivistskola för alla som är eller vill bli aktiva och som funderar på dessa frågor. Under helgen kommer vi att diskutera arbetsrätt tillsammans med Veronica Karim från Malawi som fått sparken av sockerjätten Illovo för sitt fackliga engagemang, prata om klimatmötet i Durban och det civila samhällets arbete inför det med Khanya College och Greenpeace, och om praktisk aktivism med Ship to Gaza.

Föreläsare under helgen
Elijah Kodisang, Khanya College, Sydafrika
Veronica Karim, Sugar Plantation and Allied Workers Union of Malawi
Archie Sayed, Swaziland Agriculture Plantation and Allied Workers Union of Swaziland
Matthias Gardell, Ship to Gaza
Isabella Wronski, Greenpeace
Emy Åstrand, kampanjen Rättvis Vinhandel 2011

För mer information, kontakta

Portugisisktalande Informatör/Programhandläggare till regionkontoret i Sydafrika

Vi har nyligen öppnat ett regionalt kontor i Johannesburg, Sydafrika, och kommer på sikt att stänga ned övriga landkontor. Nu söker vi en portugistalande informatör/programhandläggare till det regionala kontoret för att täcka Angola och Mozambique. Namibia, Sydafrika och Zimbabwe täcks av den andra informatören, som också arbetar på regionkontoret.
Sök jobbet!

Vill du göra praktik i södra Afrika?

Afrikagrupperna samarbetar med Ljungskiles Folkhögskola i kursen ”Global Volontär”. Kursen riktar sig till dig som är mellan 20-30 år och är intresserad av internationellt utvecklingsarbete. Praktik sker på Afrikagruppernas partnerorganisationer i Sydafrika och Zimbabwe. Lördagen 29 mars är det informationsträff på Viktoriahuset, Linnegatan 21, Göteborg. Här träffar du Ljungskile Folkhögskola, Afrikagrupperna och tidigare praktikanter.
Sista ansökningsdatum: 15 april 2014! Klicka här för mer information