Afrikagrupperna värvar nya Afrikapartner via telefon.

Nu kör Afrikagrupperna igång med höstens ringkampanj. Vi ringer till våra givare för att se om de är intresserade att bli Afrikapartner och stödja oss månadsvis via autogiro.

Som Afrikapartner är du vår allra viktigaste givare. Det är det uthålliga och långsiktiga arbetet som ger bäst resultat och det regelbundna givandet gör detta möjligt. Genom att ge via autogiro blir det även minsta möjliga omkostnader för administration vilket är bra för alla.

För att möjliggöra denna ringkampanj samarbetar vi med Fundraising Byrån AB. Har du några frågor eller synpunkter på kampanjen så tveka inte att kontakta oss på 08-442 70 84

varldensbarn logo

21 av Sveriges bistånds-och utvecklingsorganisationer bjuder in till Politikerutfrågning:

Biståndet efter valet Sverige är en viktig aktör inom det globala biståndet och har stort ansvar i egenskap av pådrivare i utvecklingsfrågor.

I dag är de globala utmaningarna många och stora, men de syns mycket lite i valdebatten. Därför vill 21 svenska organisationer som arbetar med global utveckling och fattigdomsbekämpning ta pulsen på riksdagspartiernas biståndspolititiska företrädare. - Hur ska biståndspolitiken och Sveriges politik för global utveckling utformas framöver? - Vilka vallöften kan partierna avge? - Vilka är de största skillnaderna mellan partiernas politik?

Välkomna till en utfrågning som tar sikte på de stora utvecklingsfrågorna för både Sverige och världen!

Tid: Torsdagen 4/9 kl. 9.00-10.30 direkt följt av fika 10.30 -11.00

Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Anmälan dig och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Tillsammans med gäster från fackföreningar och organisationer i Malawi, Sydafrika och Swaziland arrangerar Afrikagrupperna nu en aktivistskola i Stockholm. Cirka femtio deltagare som är eller vill bli aktiva i arbetet för en bättre värld samlas på fredag kväll på Kärsögården utanför Stockholm.

År 2011 är utsett till Frivilligåret i EU. Engagemanget i Sverige är högt, hälften av alla svenskar är involverade i frivilligarbete. Men vilka är medlen för att delta och påverka och hur kan vi koppla ihop arbetet för förändring mellan olika delar av världen?

Afrikagrupperna arrangerar tillsammans med Khanya College, Johannesburg en aktivistskola för alla som är eller vill bli aktiva och som funderar på dessa frågor. Under helgen kommer vi att diskutera arbetsrätt tillsammans med Veronica Karim från Malawi som fått sparken av sockerjätten Illovo för sitt fackliga engagemang, prata om klimatmötet i Durban och det civila samhällets arbete inför det med Khanya College och Greenpeace, och om praktisk aktivism med Ship to Gaza.

Föreläsare under helgen
Elijah Kodisang, Khanya College, Sydafrika
Veronica Karim, Sugar Plantation and Allied Workers Union of Malawi
Archie Sayed, Swaziland Agriculture Plantation and Allied Workers Union of Swaziland
Matthias Gardell, Ship to Gaza
Isabella Wronski, Greenpeace
Emy Åstrand, kampanjen Rättvis Vinhandel 2011

För mer information, kontakta

Aktivism lokalt och globalt- medlemmar i centrum

Välkommmen på medlemsmöte helgen den 4-5 oktober från kl.13 på lördag till kl.15 på söndag i Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40 i Stockholm.

Anmälan görs till anmalan@afrikagrupperna.se