Levnadslön - nu! Stöd arbetet med ett sms!

fredagsmys2
Glad fredag! Ska du kanske fira med lite fredagsmys med ett glas rött eller vitt från de främsta vindistrikten i världen - kan det bli bättre? Ja, det kanske faktiskt kan det - se filmen och ta reda på hur! Stöd Afrikagruppernas kampanj för rimliga arbetsvillkor och en lön som går att leva påinom vinindustrin!

Se och sprid vår film och sms:a "levnadslön" till 72970 för att stödja vingårdsarbetarna.
Läs mer på levnadslön.nu

Tillsammans med gäster från fackföreningar och organisationer i Malawi, Sydafrika och Swaziland arrangerar Afrikagrupperna nu en aktivistskola i Stockholm. Cirka femtio deltagare som är eller vill bli aktiva i arbetet för en bättre värld samlas på fredag kväll på Kärsögården utanför Stockholm.

År 2011 är utsett till Frivilligåret i EU. Engagemanget i Sverige är högt, hälften av alla svenskar är involverade i frivilligarbete. Men vilka är medlen för att delta och påverka och hur kan vi koppla ihop arbetet för förändring mellan olika delar av världen?

Afrikagrupperna arrangerar tillsammans med Khanya College, Johannesburg en aktivistskola för alla som är eller vill bli aktiva och som funderar på dessa frågor. Under helgen kommer vi att diskutera arbetsrätt tillsammans med Veronica Karim från Malawi som fått sparken av sockerjätten Illovo för sitt fackliga engagemang, prata om klimatmötet i Durban och det civila samhällets arbete inför det med Khanya College och Greenpeace, och om praktisk aktivism med Ship to Gaza.

Föreläsare under helgen
Elijah Kodisang, Khanya College, Sydafrika
Veronica Karim, Sugar Plantation and Allied Workers Union of Malawi
Archie Sayed, Swaziland Agriculture Plantation and Allied Workers Union of Swaziland