Afrikagrupperna värvar nya Afrikapartner via telefon.

Nu kör Afrikagrupperna igång med höstens ringkampanj. Vi ringer till våra givare för att se om de är intresserade att bli Afrikapartner och stödja oss månadsvis via autogiro.

Som Afrikapartner är du vår allra viktigaste givare. Det är det uthålliga och långsiktiga arbetet som ger bäst resultat och det regelbundna givandet gör detta möjligt. Genom att ge via autogiro blir det även minsta möjliga omkostnader för administration vilket är bra för alla.

För att möjliggöra denna ringkampanj samarbetar vi med Fundraising Byrån AB. Har du några frågor eller synpunkter på kampanjen så tveka inte att kontakta oss på 08-442 70 84

varldensbarn logo

21 av Sveriges bistånds-och utvecklingsorganisationer bjuder in till Politikerutfrågning:

Biståndet efter valet Sverige är en viktig aktör inom det globala biståndet och har stort ansvar i egenskap av pådrivare i utvecklingsfrågor.

I dag är de globala utmaningarna många och stora, men de syns mycket lite i valdebatten. Därför vill 21 svenska organisationer som arbetar med global utveckling och fattigdomsbekämpning ta pulsen på riksdagspartiernas biståndspolititiska företrädare. - Hur ska biståndspolitiken och Sveriges politik för global utveckling utformas framöver? - Vilka vallöften kan partierna avge? - Vilka är de största skillnaderna mellan partiernas politik?

Välkomna till en utfrågning som tar sikte på de stora utvecklingsfrågorna för både Sverige och världen!

Tid: Torsdagen 4/9 kl. 9.00-10.30 direkt följt av fika 10.30 -11.00

Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Anmälan dig och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Av Systembolagets sydafrikanska sortiment har nära en fjärdedel någon form av etisk märkning, och är i genomsnitt betydligt billigare än övriga. Detta visar en undersökningen Ett glas schyst? från Afrikagrupperna.

Vår granskning av det sydafrikanska sortimentet avslöjar att viner med någon form av uppförandekod utgör ungefär en fjärdedel av Systembolagets sydafrikanska sortiment. I Sydafrika finns en rad olika etiska koder och märkningar av viner, bland dem ett flertal certifikat som skall garantera bra arbetsförhållanden. Den enda märkning som syns i butiksledet idag är  Fairtrade. Systembolaget har tillbakavisat krav på att ange andra märkningar.

En sådan kod är det sydafrikanska initiativet Wine Industry Ethical Trade Association (WIETA), som är flerpartsinitiativ där även fackföreningar och organisationer medverkar. Fairtrade riktar sig till konsumenterna medan WIETA är både ett nätverk och en uppförandekod för fackföreningar, producenter och distributörer. Utöver det så finns det i Sydafrika ett flertal miljö- och naturkonservationsprogram som riktar sig till frukt- och vingårdar. Dessutom finns det ett program för att stärka den svarta befolkningen i Sydafrika, Black Economic Empowerment (BEE), vilket både är hyllat och hårt kritiserat.

Det är emellertid talande hur många av de över 200 aktörerna i den svensk-sydafrikanska vinindustrin som saknar uppförandekoder. Situationen på många gårdar är inte människovärdig och långt ifrån att uppfylla den minimala standard som Sydafrikas lagar ställer, än mindre de krav som landets fackföreningar ställer. Det är knappast möjligt att överleva ens på två löner på den nivå som vingårdarna betalar. Samtidigt är sydafrikanska viner med etisk uppförandekod betydligt billigare i genomsnitt än de som saknar.

Ibland framgår det av producentens hemsida att gården har andra uppförandekoder men lika ofta nämns de inte alls trots att gården implementerat alla WIETAs krav eller att de är BEE-certifierade.

Läs hela rapporten Ett glas schyst?

För mer information, kontakta

Viktoria Olausson, pressekreterare Afrikagrupperna 0735-939 139 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. "> Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Aktivism lokalt och globalt- medlemmar i centrum

Välkommmen på medlemsmöte helgen den 4-5 oktober från kl.13 på lördag till kl.15 på söndag i Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40 i Stockholm.

Anmälan görs till anmalan@afrikagrupperna.se