Levnadslön - nu! Stöd arbetet med ett sms!

fredagsmys2
Glad fredag! Ska du kanske fira med lite fredagsmys med ett glas rött eller vitt från de främsta vindistrikten i världen - kan det bli bättre? Ja, det kanske faktiskt kan det - se filmen och ta reda på hur! Stöd Afrikagruppernas kampanj för rimliga arbetsvillkor och en lön som går att leva påinom vinindustrin!

Se och sprid vår film och sms:a "levnadslön" till 72970 för att stödja vingårdsarbetarna.
Läs mer på levnadslön.nu

Av Systembolagets sydafrikanska sortiment har nära en fjärdedel någon form av etisk märkning, och är i genomsnitt betydligt billigare än övriga. Detta visar en undersökningen Ett glas schyst? från Afrikagrupperna.

Vår granskning av det sydafrikanska sortimentet avslöjar att viner med någon form av uppförandekod utgör ungefär en fjärdedel av Systembolagets sydafrikanska sortiment. I Sydafrika finns en rad olika etiska koder och märkningar av viner, bland dem ett flertal certifikat som skall garantera bra arbetsförhållanden. Den enda märkning som syns i butiksledet idag är  Fairtrade. Systembolaget har tillbakavisat krav på att ange andra märkningar.

En sådan kod är det sydafrikanska initiativet Wine Industry Ethical Trade Association (WIETA), som är flerpartsinitiativ där även fackföreningar och organisationer medverkar. Fairtrade riktar sig till konsumenterna medan WIETA är både ett nätverk och en uppförandekod för fackföreningar, producenter och distributörer. Utöver det så finns det i Sydafrika ett flertal miljö- och naturkonservationsprogram som riktar sig till frukt- och vingårdar. Dessutom finns det ett program för att stärka den svarta befolkningen i Sydafrika, Black Economic Empowerment (BEE), vilket både är hyllat och hårt kritiserat.

Det är emellertid talande hur många av de över 200 aktörerna i den svensk-sydafrikanska vinindustrin som saknar uppförandekoder. Situationen på många gårdar är inte människovärdig och långt ifrån att uppfylla den minimala standard som Sydafrikas lagar ställer, än mindre de krav som landets fackföreningar ställer. Det är knappast möjligt att överleva ens på två löner på den nivå som vingårdarna betalar. Samtidigt är sydafrikanska viner med etisk uppförandekod betydligt billigare i genomsnitt än de som saknar.

Ibland framgår det av producentens hemsida att gården har andra uppförandekoder men lika ofta nämns de inte alls trots att gården implementerat alla WIETAs krav eller att de är BEE-certifierade.

Läs hela rapporten Ett glas schyst?

För mer information, kontakta

Viktoria Olausson, pressekreterare Afrikagrupperna 0735-939 139 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. "> Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.