Hur stoppar vi hiv?

IMG 5576.red -300x265Daniela Belén Garone från Läkare utan gränser  reflekterar över senaste internationella hivkonferensen i Aftonbladet. Hon beskriver ett av deras projekt där patienter samarbetar för att hämta ut bromsmediciner, då vägen till sjukhus och kliniker kan vara för lång att ta sig.

Afrikagrupperna är inne på samma idé, fast med en annorlunda ingång. Vi stöttar hemsjukvårdare som vårdar majoriteten av de människor som lever med hiv. Sjukvårdare som nästan alltid är grovt underbetalda kvinnor, men vars arbete är livsviktigt för väldigt många.Med erkännande skulle resurser avsättas för deras kompetensutveckling och upprätthållande av vårdstandard. Idag får hemsjukvårdare inte dela ut till exempel bromsmediciner, det är fortfarande patienten som med egna resurser måste ta sig till sjukhus.
Men det måste inte vara så.
Läs mer på bloggen Södra Afrika Idag om kampen mot hiv!

epaStoppa stölden av Afrikas resurser!

EU:s jakt på billiga råvaror i södra Afrika bidrar till konflikter, miljöförstöring och att lokalbefolkningen blir av med sin mark. Snart är det EU-val. Då väljer vi de politiker som beslutar om EU:s handels- och investeringspolitik.
Skriv på vårt upprop och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Av Systembolagets sydafrikanska sortiment har nära en fjärdedel någon form av etisk märkning, och är i genomsnitt betydligt billigare än övriga. Detta visar en undersökningen Ett glas schyst? från Afrikagrupperna.

Vår granskning av det sydafrikanska sortimentet avslöjar att viner med någon form av uppförandekod utgör ungefär en fjärdedel av Systembolagets sydafrikanska sortiment. I Sydafrika finns en rad olika etiska koder och märkningar av viner, bland dem ett flertal certifikat som skall garantera bra arbetsförhållanden. Den enda märkning som syns i butiksledet idag är  Fairtrade. Systembolaget har tillbakavisat krav på att ange andra märkningar.

En sådan kod är det sydafrikanska initiativet Wine Industry Ethical Trade Association (WIETA), som är flerpartsinitiativ där även fackföreningar och organisationer medverkar. Fairtrade riktar sig till konsumenterna medan WIETA är både ett nätverk och en uppförandekod för fackföreningar, producenter och distributörer. Utöver det så finns det i Sydafrika ett flertal miljö- och naturkonservationsprogram som riktar sig till frukt- och vingårdar. Dessutom finns det ett program för att stärka den svarta befolkningen i Sydafrika, Black Economic Empowerment (BEE), vilket både är hyllat och hårt kritiserat.

Det är emellertid talande hur många av de över 200 aktörerna i den svensk-sydafrikanska vinindustrin som saknar uppförandekoder. Situationen på många gårdar är inte människovärdig och långt ifrån att uppfylla den minimala standard som Sydafrikas lagar ställer, än mindre de krav som landets fackföreningar ställer. Det är knappast möjligt att överleva ens på två löner på den nivå som vingårdarna betalar. Samtidigt är sydafrikanska viner med etisk uppförandekod betydligt billigare i genomsnitt än de som saknar.

Ibland framgår det av producentens hemsida att gården har andra uppförandekoder men lika ofta nämns de inte alls trots att gården implementerat alla WIETAs krav eller att de är BEE-certifierade.

Läs hela rapporten Ett glas schyst?

För mer information, kontakta

Viktoria Olausson, pressekreterare Afrikagrupperna 0735-939 139 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. "> Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

agera114Hur vill du ha din AGERA?

Välj att få din AGERA digitalt! Då sparar du resurser både för Afrikagrupperna och för naturen. Men papperstidningen
kommer att finnas kvar för dig som inte kan eller vill få den via epost. Därfär är det väldigt viktigt för oss att veta hur
du vill få information om vår verksamhet!
På issuu.com/afrikagrupperna lägger vi ut tidningen AGERA fyra gånger om året. Då får du e-post med länken till tidningen
som du kan läsa i datorn, på mobilen eller i din läsplatta.

Fyll i formuläret här och välj hur du vill ha din AGERA