gabi bjorssonSverige har råd med både flyktingar och bistånd!

Afrikagrupperna är kritiska mot den urholkning av biståndet som både Moderaterna och nu även Socialdemokraterna förespråkar. Biståndet finansierar redan idag delar av skuldavskrivningar, flyktingkostnader och klimatfinansiering. Det har skett under flera år och i allt större omfattning. Detta har påpekats och kritiserats under längre tid av det civila samhället i Sverige och övriga Europa.

Nu har de båda stora partierna förklarat att de nödvändiga ökade anslagen för flyktingmottande i Sverige ska kunna finansieras via biståndsbudgeten.

Sverige är ett rikt land. Vi har råd att både hålla målsättningen med bistånd till människor som lever i fattigdom och att ta emot flyktingar.

Afrikagrupperna uppmanar både Moderaterna och Socialdemokraterna att ompröva sitt ställningstagande kring urholkning av biståndsbudgeten!

Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna

epaStoppa stölden av Afrikas resurser!

EU:s jakt på billiga råvaror i södra Afrika bidrar till konflikter, miljöförstöring och att lokalbefolkningen blir av med sin mark. Snart är det EU-val. Då väljer vi de politiker som beslutar om EU:s handels- och investeringspolitik.
Skriv på vårt upprop och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Nu blir det lättare att hitta schysta viner på Systembolaget. Utöver den gröna, ekologiska hyllkantsskyltningen kommer nu även en lila skylt som visar att vinet är etiskt märkt. Systembolaget har, med den nya hyllkantsskylten, till slut svarat upp mot ett av de krav som kampanjen för Rättvis vinhandel har drivit under 2011. Att det ska blir enklare att välja ett vin som tar hänsyn till hur det har producerats, då våra val faktiskt påverka människors möjlighet till en värdig försörjning i andra delar av världen.

- Det här visar att internationellt samarbete och engagemang lönar, säger Gabi Björsson, generalsekreterare för Afrikagrupperna. Här har gräsrotsengagemang på tre olika kontinenter samverkat med strategiskt kommunikationsarbete. Utan ett aktivt deltagande från Latinamerikagruppernas och Afrikagruppernas partners i Argentina, Chile och Sydafrika hade kampanjen för rättvis vinhandel aldrig fått samma legitimitet och kraft.

Under 2011 har organisationerna i kampanjen uppmärksammat hur svältlöner, osäkra anställningar, långa arbetspass utan övertidsersättning och diskriminering av kvinnor och migrantarbetare tillhör varda­gen för lantarbetare på vingårdar i Argentina, Chile och Sydafrika.

- Vi tjänar inte mer än minimi­lönen och det räcker inte att leva på. Vi skulle behöva tjäna det dubbla för att kunna leva ett drägligt liv, säger Sonia Sagredo, säsongsanställd lantarbetare i Casablancadalen, Chile, som bland annat har skrivit en vittnesmålsartikel i Expressen under året.

Ett annat problem är de bekämpningsmedel som används till de konventionella viner som varken är kravmärkta eller etiskt märkta.
- När man handskas med gifterna har man dem oftast i en slags påse på ryggen medan man går och sprutar. Man får inga skyddskläder, säger Juan, som är säsongsanställd i Mendoza, Argentina.

Kampanjen har uppmuntrat Systembolaget, en av världens största återförsäljare av vin, och andra svenska vinimportörer att ta större ansvar för lantarbetares situation. Hyllkantsskyltningen av etiskt märkta viner är ett steg i rätt riktning. När ett vin är etiskt märkt innebär det att vinet är producerat och handlat enligt etiska kriterier som innebär att vinodlarna och de anställda får förutsättningar att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.
- Det är glädjande att Systembolaget har varit lyhörda för ett av våra förslag, säger Franciso Contreras, ordförande för Latinamerikagrupperna. Nästa steg borde vara att det svenska alkoholmonopolet nu bjuder in de sydamerikanska och sydafrikanska facken och lantarbetarorganisationer att delta aktivt i uppföljningen av det etiska arbete som har påbörjats. Att arbeta med att förbättra villkoren för lantarbetarna utan att låta dem delta i processen, kan aldrig bli trovärdigt.

Fakta
Kampanjen Rättvis vinhandel bildades av lantarbetare i Sydafrika och aktivister I Sverige. Idag står Afrikagrupperna, Dfsa-SAC, Latinamerikagrupperna, den sydafrikanska fackföreningen Sikhula Sonke, den chilenska lantarbetarorganisationen Anamuri, den argentinska lantarbetarorganisationen UST, Handelsklubben på Lagena Distribution AB och SUF Storstockholm bakom kampanjen. Alla de tre sydamerikanska organisationerna ingår i det globala nätverket Vía Campesina. Kampanjen har bl a arrangerat möten mellan de nordiska spritmonopolen och lantarbetarorganisationer i Chile, Argentina och Sydafrika.

Siffran
4,6 miljarder kronor, var värdet av den svenska vinimporten under år 2010.

Hyllkantsmärkningen
Här finns bild på märkningen

Kontakt Afrikagrupperna:
Viktoria Olausson, pressekreterare, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. "> Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. , 0735-939139

agera114Hur vill du ha din AGERA?

Välj att få din AGERA digitalt! Då sparar du resurser både för Afrikagrupperna och för naturen. Men papperstidningen
kommer att finnas kvar för dig som inte kan eller vill få den via epost. Därfär är det väldigt viktigt för oss att veta hur
du vill få information om vår verksamhet!
På issuu.com/afrikagrupperna lägger vi ut tidningen AGERA fyra gånger om året. Då får du e-post med länken till tidningen
som du kan läsa i datorn, på mobilen eller i din läsplatta.

Fyll i formuläret här och välj hur du vill ha din AGERA