Levnadslön - nu! Stöd arbetet med ett sms!

fredagsmys2
Glad fredag! Ska du kanske fira med lite fredagsmys med ett glas rött eller vitt från de främsta vindistrikten i världen - kan det bli bättre? Ja, det kanske faktiskt kan det - se filmen och ta reda på hur! Stöd Afrikagruppernas kampanj för rimliga arbetsvillkor och en lön som går att leva påinom vinindustrin!

Se och sprid vår film och sms:a "levnadslön" till 72970 för att stödja vingårdsarbetarna.
Läs mer på levnadslön.nu

Nu blir det lättare att hitta schysta viner på Systembolaget. Utöver den gröna, ekologiska hyllkantsskyltningen kommer nu även en lila skylt som visar att vinet är etiskt märkt. Systembolaget har, med den nya hyllkantsskylten, till slut svarat upp mot ett av de krav som kampanjen för Rättvis vinhandel har drivit under 2011. Att det ska blir enklare att välja ett vin som tar hänsyn till hur det har producerats, då våra val faktiskt påverka människors möjlighet till en värdig försörjning i andra delar av världen.

- Det här visar att internationellt samarbete och engagemang lönar, säger Gabi Björsson, generalsekreterare för Afrikagrupperna. Här har gräsrotsengagemang på tre olika kontinenter samverkat med strategiskt kommunikationsarbete. Utan ett aktivt deltagande från Latinamerikagruppernas och Afrikagruppernas partners i Argentina, Chile och Sydafrika hade kampanjen för rättvis vinhandel aldrig fått samma legitimitet och kraft.

Under 2011 har organisationerna i kampanjen uppmärksammat hur svältlöner, osäkra anställningar, långa arbetspass utan övertidsersättning och diskriminering av kvinnor och migrantarbetare tillhör varda­gen för lantarbetare på vingårdar i Argentina, Chile och Sydafrika.

- Vi tjänar inte mer än minimi­lönen och det räcker inte att leva på. Vi skulle behöva tjäna det dubbla för att kunna leva ett drägligt liv, säger Sonia Sagredo, säsongsanställd lantarbetare i Casablancadalen, Chile, som bland annat har skrivit en vittnesmålsartikel i Expressen under året.

Ett annat problem är de bekämpningsmedel som används till de konventionella viner som varken är kravmärkta eller etiskt märkta.
- När man handskas med gifterna har man dem oftast i en slags påse på ryggen medan man går och sprutar. Man får inga skyddskläder, säger Juan, som är säsongsanställd i Mendoza, Argentina.

Kampanjen har uppmuntrat Systembolaget, en av världens största återförsäljare av vin, och andra svenska vinimportörer att ta större ansvar för lantarbetares situation. Hyllkantsskyltningen av etiskt märkta viner är ett steg i rätt riktning. När ett vin är etiskt märkt innebär det att vinet är producerat och handlat enligt etiska kriterier som innebär att vinodlarna och de anställda får förutsättningar att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.
- Det är glädjande att Systembolaget har varit lyhörda för ett av våra förslag, säger Franciso Contreras, ordförande för Latinamerikagrupperna. Nästa steg borde vara att det svenska alkoholmonopolet nu bjuder in de sydamerikanska och sydafrikanska facken och lantarbetarorganisationer att delta aktivt i uppföljningen av det etiska arbete som har påbörjats. Att arbeta med att förbättra villkoren för lantarbetarna utan att låta dem delta i processen, kan aldrig bli trovärdigt.

Fakta
Kampanjen Rättvis vinhandel bildades av lantarbetare i Sydafrika och aktivister I Sverige. Idag står Afrikagrupperna, Dfsa-SAC, Latinamerikagrupperna, den sydafrikanska fackföreningen Sikhula Sonke, den chilenska lantarbetarorganisationen Anamuri, den argentinska lantarbetarorganisationen UST, Handelsklubben på Lagena Distribution AB och SUF Storstockholm bakom kampanjen. Alla de tre sydamerikanska organisationerna ingår i det globala nätverket Vía Campesina. Kampanjen har bl a arrangerat möten mellan de nordiska spritmonopolen och lantarbetarorganisationer i Chile, Argentina och Sydafrika.

Siffran
4,6 miljarder kronor, var värdet av den svenska vinimporten under år 2010.

Hyllkantsmärkningen
Här finns bild på märkningen

Kontakt Afrikagrupperna:
Viktoria Olausson, pressekreterare, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. "> Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. , 0735-939139