Afrikagrupperna värvar nya Afrikapartner via telefon.

Nu kör Afrikagrupperna igång med höstens ringkampanj. Vi ringer till våra givare för att se om de är intresserade att bli Afrikapartner och stödja oss månadsvis via autogiro.

Som Afrikapartner är du vår allra viktigaste givare. Det är det uthålliga och långsiktiga arbetet som ger bäst resultat och det regelbundna givandet gör detta möjligt. Genom att ge via autogiro blir det även minsta möjliga omkostnader för administration vilket är bra för alla.

För att möjliggöra denna ringkampanj samarbetar vi med Fundraising Byrån AB. Har du några frågor eller synpunkter på kampanjen så tveka inte att kontakta oss på 08-442 70 84

varldensbarn logo

21 av Sveriges bistånds-och utvecklingsorganisationer bjuder in till Politikerutfrågning:

Biståndet efter valet Sverige är en viktig aktör inom det globala biståndet och har stort ansvar i egenskap av pådrivare i utvecklingsfrågor.

I dag är de globala utmaningarna många och stora, men de syns mycket lite i valdebatten. Därför vill 21 svenska organisationer som arbetar med global utveckling och fattigdomsbekämpning ta pulsen på riksdagspartiernas biståndspolititiska företrädare. - Hur ska biståndspolitiken och Sveriges politik för global utveckling utformas framöver? - Vilka vallöften kan partierna avge? - Vilka är de största skillnaderna mellan partiernas politik?

Välkomna till en utfrågning som tar sikte på de stora utvecklingsfrågorna för både Sverige och världen!

Tid: Torsdagen 4/9 kl. 9.00-10.30 direkt följt av fika 10.30 -11.00

Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Anmälan dig och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Vernissage av Kairo på Just Africa imorgon lördag

Imorgon kl 12-16 öppnas fotoutställningen Kairo av Manuel Alvarez Diestro på butiken och konstgalleriet Just Africa. Utställningen pågår fram till 21 mars 2012.
Den 11 februari 2011 avgår Egyptens president Hosni Mubarak efter 18 dagars intensiva demonstrationer med hundratals döda. Bilder på de enorma folkmassorna från Tahirirtorget kablas ut över hela världen i realtid. Tv-huset sätts ibrand, poliser slår brutalt ned demonstranter, tårgasluften hänger tung över Kairo.
Fotografen Manuel Alvarez Diestro var där, på Tahirirtorget. Samtidigt vände Manuel även sin kamera bort från protesterna och försökte skildra det poetiska i revolutionen utan att avbilda själva demonstrationerna. Resultatet blev serien ”Kairo”.
Med humor, värme och öga för detaljer har Manuel fångat ögonblick vilka ibland kan säga lika mycket som att se hundratusen människor samlade. Protesterna briserade likt en bomb där varje deltagande individ var revolutionens hjälte men också en bricka i ett större perspektiv. Vägen mot ett nytt samhälle har sedan förra våren varit allt annat än spikrak.
Manuel Alvarez Diestro är född i Santander, Spanien 1972. Manuel tog examen i Konsthistoria på Boston University och har sedan dess bott på ett flertal platser, bland annat Beirut, Casablanca och Alger. Tills nyligen bodde han i Kairo men är numer bosatt i London. Manuel Alvarez Diestro har ställt ut på bland annat Arte Lisboa 2010 och är publicerad i flertalet tidskrifter som Mark, Blueprint, Log och Dezeen.
På transitorycities.com kan man se mer av Manuels strävan att återberätta den visuella uppskattningen av städer och vårt förhållande till dem.

Aktivism lokalt och globalt- medlemmar i centrum

Välkommmen på medlemsmöte helgen den 4-5 oktober från kl.13 på lördag till kl.15 på söndag i Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40 i Stockholm.

Anmälan görs till anmalan@afrikagrupperna.se