gabi bjorssonSverige har råd med både flyktingar och bistånd!

Afrikagrupperna är kritiska mot den urholkning av biståndet som både Moderaterna och nu även Socialdemokraterna förespråkar. Biståndet finansierar redan idag delar av skuldavskrivningar, flyktingkostnader och klimatfinansiering. Det har skett under flera år och i allt större omfattning. Detta har påpekats och kritiserats under längre tid av det civila samhället i Sverige och övriga Europa.

Nu har de båda stora partierna förklarat att de nödvändiga ökade anslagen för flyktingmottande i Sverige ska kunna finansieras via biståndsbudgeten.

Sverige är ett rikt land. Vi har råd att både hålla målsättningen med bistånd till människor som lever i fattigdom och att ta emot flyktingar.

Afrikagrupperna uppmanar både Moderaterna och Socialdemokraterna att ompröva sitt ställningstagande kring urholkning av biståndsbudgeten!

Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna

21 av Sveriges bistånds-och utvecklingsorganisationer bjuder in till Politikerutfrågning:

Biståndet efter valet Sverige är en viktig aktör inom det globala biståndet och har stort ansvar i egenskap av pådrivare i utvecklingsfrågor.

I dag är de globala utmaningarna många och stora, men de syns mycket lite i valdebatten. Därför vill 21 svenska organisationer som arbetar med global utveckling och fattigdomsbekämpning ta pulsen på riksdagspartiernas biståndspolititiska företrädare. - Hur ska biståndspolitiken och Sveriges politik för global utveckling utformas framöver? - Vilka vallöften kan partierna avge? - Vilka är de största skillnaderna mellan partiernas politik?

Välkomna till en utfrågning som tar sikte på de stora utvecklingsfrågorna för både Sverige och världen!

Tid: Torsdagen 4/9 kl. 9.00-10.30 direkt följt av fika 10.30 -11.00

Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Anmälan dig och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Vernissage av Kairo på Just Africa imorgon lördag

Imorgon kl 12-16 öppnas fotoutställningen Kairo av Manuel Alvarez Diestro på butiken och konstgalleriet Just Africa. Utställningen pågår fram till 21 mars 2012.
Den 11 februari 2011 avgår Egyptens president Hosni Mubarak efter 18 dagars intensiva demonstrationer med hundratals döda. Bilder på de enorma folkmassorna från Tahirirtorget kablas ut över hela världen i realtid. Tv-huset sätts ibrand, poliser slår brutalt ned demonstranter, tårgasluften hänger tung över Kairo.
Fotografen Manuel Alvarez Diestro var där, på Tahirirtorget. Samtidigt vände Manuel även sin kamera bort från protesterna och försökte skildra det poetiska i revolutionen utan att avbilda själva demonstrationerna. Resultatet blev serien ”Kairo”.
Med humor, värme och öga för detaljer har Manuel fångat ögonblick vilka ibland kan säga lika mycket som att se hundratusen människor samlade. Protesterna briserade likt en bomb där varje deltagande individ var revolutionens hjälte men också en bricka i ett större perspektiv. Vägen mot ett nytt samhälle har sedan förra våren varit allt annat än spikrak.
Manuel Alvarez Diestro är född i Santander, Spanien 1972. Manuel tog examen i Konsthistoria på Boston University och har sedan dess bott på ett flertal platser, bland annat Beirut, Casablanca och Alger. Tills nyligen bodde han i Kairo men är numer bosatt i London. Manuel Alvarez Diestro har ställt ut på bland annat Arte Lisboa 2010 och är publicerad i flertalet tidskrifter som Mark, Blueprint, Log och Dezeen.
På transitorycities.com kan man se mer av Manuels strävan att återberätta den visuella uppskattningen av städer och vårt förhållande till dem.

Kom och möt aktivister från hela världen! Passa på att samtala och nätverka med andra engagerade eller nyfikna – i en heldag med seminarier och workshops.

Afrikagrupperna arrangerar ett seminarium om pensionsfondernas investeringar på Inspiration Världen den 6 september, ABF huset Stockholm.

Skriv på för schyssta pensioner redan idag  www.schysstapensioner.nu