Levnadslön - nu! Stöd arbetet med ett sms!

fredagsmys2
Glad fredag! Ska du kanske fira med lite fredagsmys med ett glas rött eller vitt från de främsta vindistrikten i världen - kan det bli bättre? Ja, det kanske faktiskt kan det - se filmen och ta reda på hur! Stöd Afrikagruppernas kampanj för rimliga arbetsvillkor och en lön som går att leva påinom vinindustrin!

Se och sprid vår film och sms:a "levnadslön" till 72970 för att stödja vingårdsarbetarna.
Läs mer på levnadslön.nu

Seminarium: Arbetsvillkor i vinindustrin och Systembolagets ansvar

Tid: 14 mars, kl 13.30-15.30
Plats: Postmuseum, Lilla Nygatan 6, Gamla Stan, Stockholm
Arrangörer: Afrikagrupperna och kampanjen Rättvis vinhandel

Vin från Sydafrika är storsäljare i Sverige, och dess arom och karaktär beskrivs målande i vinskribenternas spalter. För många av de lantarbetare som arbetar i de ofta bedårande vackra vinlandskapen består dock vardagen av hårt slit till löner som inte går att leva på. Allra sämst villkor har säsongsanställda kvinnor och migrantarbetare. Situationen är densamma i Chile, Argentina och andra vinproducerande länder.

Svenska Systembolaget är en av världens största återförsäljare av vin. 1 januari i år införde företaget en etisk uppförandekod för sitt arbete med krav på att grundläggande arbetsrätt följs.
Hur kan den nya koden bidra till att förbättra arbetares situation? Hur garanterar Systembolaget att koden efterlevs? Vilken möjlighet finns det till insyn i det arbetet? Vilken roll kan fackföreningar och organisationer spela?

Lyssna till:
- Sara Claasen, ordförande för det sydafrikanska lantarbetarfacket Sikhula Sonke som framgångsrikt organiserar säsongsanställda kvinnor
- Emil Boss från kampanjen Rättvis vinhandel
- Nina Johansson, ansvarig för CSR-frågor på Systembolaget

Dessutom presenteras en ny rapport om genus och makt i värdekedjor av vin: från druvplockare i Sydafrika till konsument i Sverige.

För anmälan och mer information, kontakta Åsa Eriksson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. "> Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.   08-4427085 Seminariet är kostnadsfritt och vi bjuder på fika. OSA senast den 7 mars.
Varmt välkommen!

Arrangörer: Kampanjen Rättvis vinhandel, som består av Afrikagrupperna, Dfsa-SAC, Latinamerikagrupperna, den sydafrikanska fackföreningen Sikhula Sonke, den chilenska lantarbetarorganisationen Anamuri, den argentinska lantarbetarorganisationen UST, Handelsklubben på Lagena Distribution AB och SUF Storstockholm.