Bilden av en rättvis värld!

traidjusticeOm nu världen är så orättvis - hur borde den se ut i stället? Nu finns en karta som visar en bild av hur relationerna mellan till exempel EU och Afrika skulle kunna se ut. Om handelsrelationerna var byggda på ömsesidighet, ekologisk hållbarhet och ett utbyte istället för exploatering och kortsiktigthet.

Klicka på kartan för att läsa mer om hur det skulle kunna se ut!

Seminarium: Arbetsvillkor i vinindustrin och Systembolagets ansvar

Tid: 14 mars, kl 13.30-15.30
Plats: Postmuseum, Lilla Nygatan 6, Gamla Stan, Stockholm
Arrangörer: Afrikagrupperna och kampanjen Rättvis vinhandel

Vin från Sydafrika är storsäljare i Sverige, och dess arom och karaktär beskrivs målande i vinskribenternas spalter. För många av de lantarbetare som arbetar i de ofta bedårande vackra vinlandskapen består dock vardagen av hårt slit till löner som inte går att leva på. Allra sämst villkor har säsongsanställda kvinnor och migrantarbetare. Situationen är densamma i Chile, Argentina och andra vinproducerande länder.

Svenska Systembolaget är en av världens största återförsäljare av vin. 1 januari i år införde företaget en etisk uppförandekod för sitt arbete med krav på att grundläggande arbetsrätt följs.
Hur kan den nya koden bidra till att förbättra arbetares situation? Hur garanterar Systembolaget att koden efterlevs? Vilken möjlighet finns det till insyn i det arbetet? Vilken roll kan fackföreningar och organisationer spela?

Lyssna till:
- Sara Claasen, ordförande för det sydafrikanska lantarbetarfacket Sikhula Sonke som framgångsrikt organiserar säsongsanställda kvinnor
- Emil Boss från kampanjen Rättvis vinhandel
- Nina Johansson, ansvarig för CSR-frågor på Systembolaget

Dessutom presenteras en ny rapport om genus och makt i värdekedjor av vin: från druvplockare i Sydafrika till konsument i Sverige.

För anmälan och mer information, kontakta Åsa Eriksson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. "> Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.   08-4427085 Seminariet är kostnadsfritt och vi bjuder på fika. OSA senast den 7 mars.
Varmt välkommen!

Arrangörer: Kampanjen Rättvis vinhandel, som består av Afrikagrupperna, Dfsa-SAC, Latinamerikagrupperna, den sydafrikanska fackföreningen Sikhula Sonke, den chilenska lantarbetarorganisationen Anamuri, den argentinska lantarbetarorganisationen UST, Handelsklubben på Lagena Distribution AB och SUF Storstockholm.

Portugisisktalande Informatör/Programhandläggare till regionkontoret i Sydafrika

Vi har nyligen öppnat ett regionalt kontor i Johannesburg, Sydafrika, och kommer på sikt att stänga ned övriga landkontor. Nu söker vi en portugistalande informatör/programhandläggare till det regionala kontoret för att täcka Angola och Mozambique. Namibia, Sydafrika och Zimbabwe täcks av den andra informatören, som också arbetar på regionkontoret.
Sök jobbet!

Vill du göra praktik i södra Afrika?

Afrikagrupperna samarbetar med Ljungskiles Folkhögskola i kursen ”Global Volontär”. Kursen riktar sig till dig som är mellan 20-30 år och är intresserad av internationellt utvecklingsarbete. Praktik sker på Afrikagruppernas partnerorganisationer i Sydafrika och Zimbabwe. Lördagen 29 mars är det informationsträff på Viktoriahuset, Linnegatan 21, Göteborg. Här träffar du Ljungskile Folkhögskola, Afrikagrupperna och tidigare praktikanter.
Sista ansökningsdatum: 15 april 2014! Klicka här för mer information