gabi bjorssonSverige har råd med både flyktingar och bistånd!

Afrikagrupperna är kritiska mot den urholkning av biståndet som både Moderaterna och nu även Socialdemokraterna förespråkar. Biståndet finansierar redan idag delar av skuldavskrivningar, flyktingkostnader och klimatfinansiering. Det har skett under flera år och i allt större omfattning. Detta har påpekats och kritiserats under längre tid av det civila samhället i Sverige och övriga Europa.

Nu har de båda stora partierna förklarat att de nödvändiga ökade anslagen för flyktingmottande i Sverige ska kunna finansieras via biståndsbudgeten.

Sverige är ett rikt land. Vi har råd att både hålla målsättningen med bistånd till människor som lever i fattigdom och att ta emot flyktingar.

Afrikagrupperna uppmanar både Moderaterna och Socialdemokraterna att ompröva sitt ställningstagande kring urholkning av biståndsbudgeten!

Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna

epaStoppa stölden av Afrikas resurser!

EU:s jakt på billiga råvaror i södra Afrika bidrar till konflikter, miljöförstöring och att lokalbefolkningen blir av med sin mark. Snart är det EU-val. Då väljer vi de politiker som beslutar om EU:s handels- och investeringspolitik.
Skriv på vårt upprop och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Pressmeddelande den 5 mars 2012

Seminarium: Arbetsvillkor i vinindustrin och Systembolagets ansvar. Sara Claasen, lantarbetare i Sydafrika arbetar 11 timmar om dagen på en gård som levererar vin till Systembolaget. Den 14 mars deltar hon i en panel i Stockholm med Nina Johansson, Systembolagets ansvariga för etiska koder.

Tid: 14 mars, kl 13.30-15.30 (Kaffe från kl 13.00)
Plats: Postmuseum, Lilla Nygatan 6, Gamla Stan, Stockholm
Arrangörer: Afrikagrupperna och kampanjen Rättvis vinhandel

Vin från Sydafrika är storsäljare i Sverige, men för många av de lantarbetare som arbetar i de ofta bedårande vackra vinlandskapen består vardagen av hårt slit till löner som inte går att leva på. Allra sämst villkor har säsongsanställda kvinnor och migrantarbetare. Situationen är densamma i Chile, Argentina och andra vinproducerande länder.

Svenska Systembolaget är en av världens största återförsäljare av vin. 1 januari i år införde företaget en etisk uppförandekod för sitt arbete med krav på att grundläggande arbetsrätt följs.

Hur kan den nya koden bidra till att förbättra arbetares situation? Hur garanterar Systembolaget att koden efterlevs? Vilken möjlighet finns det till insyn i det arbetet? Vilken roll kan fackföreningar och organisationer spela?

Lyssna till:
- Sarah Claasen, ordförande för det sydafrikanska lantarbetarfacket Sikhula Sonke som framgångsrikt organiserar säsongsanställda kvinnor
- Emil Boss från kampanjen Rättvis vinhandel
- Nina Johansson, ansvarig för CSR-frågor på Systembolaget

Arrangörer: Kampanjen Rättvis vinhandel, som består av Afrikagrupperna, Dfsa-SAC, Latinamerikagrupperna, den sydafrikanska fackföreningen Sikhula Sonke, den chilenska lantarbetarorganisationen Anamuri, den argentinska lantarbetarorganisationen UST, Handelsklubben på Lagena Distribution AB och SUF Storstockholm.

För mer information, kontakta

agera114Hur vill du ha din AGERA?

Välj att få din AGERA digitalt! Då sparar du resurser både för Afrikagrupperna och för naturen. Men papperstidningen
kommer att finnas kvar för dig som inte kan eller vill få den via epost. Därfär är det väldigt viktigt för oss att veta hur
du vill få information om vår verksamhet!
På issuu.com/afrikagrupperna lägger vi ut tidningen AGERA fyra gånger om året. Då får du e-post med länken till tidningen
som du kan läsa i datorn, på mobilen eller i din läsplatta.

Fyll i formuläret här och välj hur du vill ha din AGERA