Afrikagrupperna värvar nya Afrikapartner via telefon.

Nu kör Afrikagrupperna igång med höstens ringkampanj. Vi ringer till våra givare för att se om de är intresserade att bli Afrikapartner och stödja oss månadsvis via autogiro.

Som Afrikapartner är du vår allra viktigaste givare. Det är det uthålliga och långsiktiga arbetet som ger bäst resultat och det regelbundna givandet gör detta möjligt. Genom att ge via autogiro blir det även minsta möjliga omkostnader för administration vilket är bra för alla.

För att möjliggöra denna ringkampanj samarbetar vi med Fundraising Byrån AB. Har du några frågor eller synpunkter på kampanjen så tveka inte att kontakta oss på 08-442 70 84

varldensbarn logo

21 av Sveriges bistånds-och utvecklingsorganisationer bjuder in till Politikerutfrågning:

Biståndet efter valet Sverige är en viktig aktör inom det globala biståndet och har stort ansvar i egenskap av pådrivare i utvecklingsfrågor.

I dag är de globala utmaningarna många och stora, men de syns mycket lite i valdebatten. Därför vill 21 svenska organisationer som arbetar med global utveckling och fattigdomsbekämpning ta pulsen på riksdagspartiernas biståndspolititiska företrädare. - Hur ska biståndspolitiken och Sveriges politik för global utveckling utformas framöver? - Vilka vallöften kan partierna avge? - Vilka är de största skillnaderna mellan partiernas politik?

Välkomna till en utfrågning som tar sikte på de stora utvecklingsfrågorna för både Sverige och världen!

Tid: Torsdagen 4/9 kl. 9.00-10.30 direkt följt av fika 10.30 -11.00

Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Anmälan dig och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Pressmeddelande den 5 mars 2012

Seminarium: Arbetsvillkor i vinindustrin och Systembolagets ansvar. Sara Claasen, lantarbetare i Sydafrika arbetar 11 timmar om dagen på en gård som levererar vin till Systembolaget. Den 14 mars deltar hon i en panel i Stockholm med Nina Johansson, Systembolagets ansvariga för etiska koder.

Tid: 14 mars, kl 13.30-15.30 (Kaffe från kl 13.00)
Plats: Postmuseum, Lilla Nygatan 6, Gamla Stan, Stockholm
Arrangörer: Afrikagrupperna och kampanjen Rättvis vinhandel

Vin från Sydafrika är storsäljare i Sverige, men för många av de lantarbetare som arbetar i de ofta bedårande vackra vinlandskapen består vardagen av hårt slit till löner som inte går att leva på. Allra sämst villkor har säsongsanställda kvinnor och migrantarbetare. Situationen är densamma i Chile, Argentina och andra vinproducerande länder.

Svenska Systembolaget är en av världens största återförsäljare av vin. 1 januari i år införde företaget en etisk uppförandekod för sitt arbete med krav på att grundläggande arbetsrätt följs.

Hur kan den nya koden bidra till att förbättra arbetares situation? Hur garanterar Systembolaget att koden efterlevs? Vilken möjlighet finns det till insyn i det arbetet? Vilken roll kan fackföreningar och organisationer spela?

Lyssna till:
- Sarah Claasen, ordförande för det sydafrikanska lantarbetarfacket Sikhula Sonke som framgångsrikt organiserar säsongsanställda kvinnor
- Emil Boss från kampanjen Rättvis vinhandel
- Nina Johansson, ansvarig för CSR-frågor på Systembolaget

Arrangörer: Kampanjen Rättvis vinhandel, som består av Afrikagrupperna, Dfsa-SAC, Latinamerikagrupperna, den sydafrikanska fackföreningen Sikhula Sonke, den chilenska lantarbetarorganisationen Anamuri, den argentinska lantarbetarorganisationen UST, Handelsklubben på Lagena Distribution AB och SUF Storstockholm.

För mer information, kontakta

Aktivism lokalt och globalt- medlemmar i centrum

Välkommmen på medlemsmöte helgen den 4-5 oktober från kl.13 på lördag till kl.15 på söndag i Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40 i Stockholm.

Anmälan görs till anmalan@afrikagrupperna.se