Hur stoppar vi hiv?

IMG 5576.red -300x265Daniela Belén Garone från Läkare utan gränser  reflekterar över senaste internationella hivkonferensen i Aftonbladet. Hon beskriver ett av deras projekt där patienter samarbetar för att hämta ut bromsmediciner, då vägen till sjukhus och kliniker kan vara för lång att ta sig.

Afrikagrupperna är inne på samma idé, fast med en annorlunda ingång. Vi stöttar hemsjukvårdare som vårdar majoriteten av de människor som lever med hiv. Sjukvårdare som nästan alltid är grovt underbetalda kvinnor, men vars arbete är livsviktigt för väldigt många.Med erkännande skulle resurser avsättas för deras kompetensutveckling och upprätthållande av vårdstandard. Idag får hemsjukvårdare inte dela ut till exempel bromsmediciner, det är fortfarande patienten som med egna resurser måste ta sig till sjukhus.
Men det måste inte vara så.
Läs mer på bloggen Södra Afrika Idag om kampen mot hiv!

epaStoppa stölden av Afrikas resurser!

EU:s jakt på billiga råvaror i södra Afrika bidrar till konflikter, miljöförstöring och att lokalbefolkningen blir av med sin mark. Snart är det EU-val. Då väljer vi de politiker som beslutar om EU:s handels- och investeringspolitik.
Skriv på vårt upprop och hjälp oss att ställa krav på EU-politikerna!

Pressmeddelande den 5 mars 2012

Seminarium: Arbetsvillkor i vinindustrin och Systembolagets ansvar. Sara Claasen, lantarbetare i Sydafrika arbetar 11 timmar om dagen på en gård som levererar vin till Systembolaget. Den 14 mars deltar hon i en panel i Stockholm med Nina Johansson, Systembolagets ansvariga för etiska koder.

Tid: 14 mars, kl 13.30-15.30 (Kaffe från kl 13.00)
Plats: Postmuseum, Lilla Nygatan 6, Gamla Stan, Stockholm
Arrangörer: Afrikagrupperna och kampanjen Rättvis vinhandel

Vin från Sydafrika är storsäljare i Sverige, men för många av de lantarbetare som arbetar i de ofta bedårande vackra vinlandskapen består vardagen av hårt slit till löner som inte går att leva på. Allra sämst villkor har säsongsanställda kvinnor och migrantarbetare. Situationen är densamma i Chile, Argentina och andra vinproducerande länder.

Svenska Systembolaget är en av världens största återförsäljare av vin. 1 januari i år införde företaget en etisk uppförandekod för sitt arbete med krav på att grundläggande arbetsrätt följs.

Hur kan den nya koden bidra till att förbättra arbetares situation? Hur garanterar Systembolaget att koden efterlevs? Vilken möjlighet finns det till insyn i det arbetet? Vilken roll kan fackföreningar och organisationer spela?

Lyssna till:
- Sarah Claasen, ordförande för det sydafrikanska lantarbetarfacket Sikhula Sonke som framgångsrikt organiserar säsongsanställda kvinnor
- Emil Boss från kampanjen Rättvis vinhandel
- Nina Johansson, ansvarig för CSR-frågor på Systembolaget

Arrangörer: Kampanjen Rättvis vinhandel, som består av Afrikagrupperna, Dfsa-SAC, Latinamerikagrupperna, den sydafrikanska fackföreningen Sikhula Sonke, den chilenska lantarbetarorganisationen Anamuri, den argentinska lantarbetarorganisationen UST, Handelsklubben på Lagena Distribution AB och SUF Storstockholm.

För mer information, kontakta

agera114Hur vill du ha din AGERA?

Välj att få din AGERA digitalt! Då sparar du resurser både för Afrikagrupperna och för naturen. Men papperstidningen
kommer att finnas kvar för dig som inte kan eller vill få den via epost. Därfär är det väldigt viktigt för oss att veta hur
du vill få information om vår verksamhet!
På issuu.com/afrikagrupperna lägger vi ut tidningen AGERA fyra gånger om året. Då får du e-post med länken till tidningen
som du kan läsa i datorn, på mobilen eller i din läsplatta.

Fyll i formuläret här och välj hur du vill ha din AGERA